דף הבית » מאמרים » מחפשים עבודה? תיכנסו לרשת

מחפשים עבודה? תיכנסו לרשת

נכתב ע"י בתוך: מאמרים בתאריך: נובמבר 27th, 2011

מחפשים עבודה? תיכנסו לרשת

מאת: הילה ויסברג

יותר חברות מעדיפות לגייס באתרי דרושים ורשתות חברתיות מאשר באמצעות חברות ההשמה המסורתיות – כך מגלה דו"ח מקורות הגיוס של HRD; שיעור הגיוסים שנעשו דרך חברות ההשמה ירד השנה מ-27% ל-17%, והמגמה רק צפויה להתגבר

מחפשים אתכם ברשת

>> "אם בעבר בכירים היו פונים לחברות השמה, כיום כולם פועלים בלינקדאין – הם מודעים לחשיבות האתר ומעדכנים פרופילים וקורות חיים לעתים קרובות", אומרת מיכל עטיה, מנהלת הגיוס של חברת ההיי-טק אפלייד מטיריאלס. "באמצעות לינקדאין אני פונה גם לאנשים שלא מחפשים עבודה כרגע. אני מעיינת בקורות חיים, ופונה למועמד מתאים בצורה עדינה ודיסקרטית. החברה-האם הציגה בפנינו רף עליון ברור: לא יותר מ-5% מכלל המגויסים יגיעו באמצעות חברות השמה. הסיבה לכך היא שאנחנו פועלים בעולם מרושת. אפשר לחסוך במשאבים ולהשיג תוצאות טובות יותר באמצעות גיוס פעיל של מועמדים באינטרנט".

עטיה מעידה על מגמה מתפשטת והולכת: סקר שפירסמה באחרונה חברת HRD מעלה כי על חברות ההשמה להתחיל לדאוג, נוכח הנתח ההולך ומצטמצם שלהן. אם ב-2010 דיווחו משתתפי הסקר (למעלה מ-300 מנכ"לים ומנהלי גיוס של חברות גדולות ובינוניות) כי חברות ההשמה תופסות 27% מנתח תחום הגיוס, הרי שהשנה דיווחו על נתח של 17%. נתח השוק מייצג את שיעור המועמדים הממוצע שגייסו המנהלים שהשתתפו בסקר באמצעות כלי הגיוס השונים.

כלי הגיוס שהתחזקו, לעומת זאת, הם אתרי הדרושים – שעלו מנתח שוק של 26% ל-33%, אתרי הבית של החברות שהפכו לדומיננטיים יותר (מ-4% ל-6%), וכן מאגרי קורות החיים שנאספים בארגון (מ-7% ל-10%) והרשתות החברתיות (מ-5% ל-7%).

שגיא חמץ

העובדה שהרשתות החברתיות מאפשרות גישה למועמדים שנמצאים במעגל החברתי של עובדי הארגון, עשויה להסביר את הירידה שחלה בנתח השוק של כלי הגיוס הרשמי "חבר מביא חבר" – מ-28% ב-2010 ל-24% ב-2011. כלומר ב-2011 גויסו יותר מעומדים באמצעות רשתות חברתיות ואתרי דרושים לעומת 2010. בסך הכל, 49% מהארגונים הגדולים שהשתתפו בסקר ציינו כי יגדילו את השקעתם הכספית ברשתות החברתיות ב-2012.

מורית רוזן, מנכ"לית HRD, מסבירה כי ייתכן שחברות ההשמה עוד לא חשות בשינוי המגמה שעולה מהדו"ח – משום שמצב התעסוקה במשק יציב ושיעורי האבטלה נמוכים (5.6%). ואולם לדבריה, "אם המשק ייכנס להאטה, השינוי יורגש".

אתרי דרושים – כלי הגיוס היעיל ביותר

"חברות ההשמה מדווחות על תחושת עומס גדולה ועל הכנסות שהכפילו את עצמן ב-2011", היא אומרת, "אמנם היו יותר גיוסים, אבל במונחים אבסולוטיים חלה הצטמקות של נתח השוק שלהן לעומת אתרי הדרושים הזולים והיעילים שהתחזקו".

השימוש באתרי דרושים מסתכם לכל היותר במאות שקלים בחודש. חברות ההשמה, לעומת זאת, גובות תשלום של 80%-100% משכרו החודשי של עובד, אך לא תמיד מצדיקות את ההשקעה. "כסף הוא לא כל הסיפור", מדגישה רוזן. "בחברות מבינים כיום כי יש צורך לפתח מקורות גיוס מגוונים, כי שם המשחק הוא פרישת זרועות. למועמדים כיום, במיוחד הצעירים שבהם, יש נטייה לפסיביות: הגישה שלהם היא 'העבודה המתאימה כבר תמצא אותי'. לכן כיום ארגון לא יכול להסתפק בפרסום מודעה. הוא חייב להיות אקטיבי".

"חברות ההשמה מדווחות על תחושת עומס גדולה ועל הכנסות שהכפילו את עצמן ב-2011", היא אומרת, "אמנם היו יותר גיוסים, אבל במונחים אבסולוטיים חלה הצטמקות של נתח השוק שלהן לעומת אתרי הדרושים הזולים והיעילים שהתחזקו".

השימוש באתרי דרושים מסתכם לכל היותר במאות שקלים בחודש. חברות ההשמה, לעומת זאת, גובות תשלום של 80%-100% משכרו החודשי של עובד, אך לא תמיד מצדיקות את ההשקעה. "כסף הוא לא כל הסיפור", מדגישה רוזן. "בחברות מבינים כיום כי יש צורך לפתח מקורות גיוס מגוונים, כי שם המשחק הוא פרישת זרועות. למועמדים כיום, במיוחד הצעירים שבהם, יש נטייה לפסיביות: הגישה שלהם היא 'העבודה המתאימה כבר תמצא אותי'. לכן כיום ארגון לא יכול להסתפק בפרסום מודעה. הוא חייב להיות אקטיבי".

פייסבוק ולינקדאין בראש

מורית רוזן

נתוני הסקר מראים כי התחזקות הרשתות החברתיות ככלי גיוס בשנה וחצי האחרונות אינה מובהקת – עלייה מ-5% ל-7% בנתח ההשוק. עם זאת, ניכרת התמקצעות בשימוש בהן: 69% מהמעסיקים אמרו כי הצליחו לגייס עובדים בעזרתן השנה, לעומת 57% ב-2010. בסך הכל, 61% מהמעסיקים עושים שימוש ברשתות חברתיות לצורכי גיוס.

לפי הדו"ח עקפה השנה פייסבוק את לינקדאין: 63% מהמשיבים סיפרו כי השתמשו בפייסבוק ככלי גיוס, לעומת 55% שדיווחו על שימוש בלינקדאין – בעוד שב-2010, 80% סיפרו כי השתמשו בלינקדאין, לעומת 54% שנעזרו בפייסבוק.

"בלינקדיאין ישנם כחצי מיליון איש, ואילו 3.5 מיליון ישראלים מסתובבים בפייסבוק – 80% מהם מעל גיל 18 ו-50% מהם מעל גיל 24", אומרת רוזן. "היתרון של פייסבוק לעומת לינקדאין טמון ביכולת להפיץ מידע לקהלי יעד במהירות, כולל סרטונים ותמונות. ישנם ארגונים שמבקשים רשות מהעובדים לפרסם משרות פנויות על הקיר שלהם. זו דרך נוספת להביא אנשים לארגון בשיטת 'חבר מביא חבר'".

מיכל עטיה, מנהלת הגיוס של אפלייד מטיריאלס

סמדר גורודינסקי, מנהלת הגיוס של אינטל ישראל, מספרת כי אינטל העולמית היתה בין החברות הראשונות לגייס באמצעות פייסבוק – והחלה בכך כבר לפני שנתיים. גם בלינקדאין עושים באינטל שימוש נרחב זה ארבע שנים. "פייסבוק מאפשרת לנו לפנות לסטודנטים, ולינקדאין פונה בעיקר לעובדים מנוסים", היא מסבירה. "בזמן שבחברות אחרות ראו בפייסבוק אתר חברתי שנועד ל'פאן', אנחנו הקמנו עמוד פייסבוק לסטודנטים שבו אנחנו גם מפרסמים משרות פנויות. העמוד הזה משמש אותנו גם ככלי שיווקי ולצורכי תקשורת עם מועמדים".

שגיא חמץ, מנכ"ל חברת בלינק לשיווק ברשתות חברתיות, אומר כי בהתחשב בעובדה שלפני שנתיים רשתות חברתיות כמעט ולא שימשו לצורכי גיוס עובדים – הנתח הנוכחי של 7% בעוגת הגיוס הוא נתון מרשים. "אם מסתכלים על תחום הפרסום כמקרה בוחן, הרי שכיום – אחרי יותר מעשור של שימוש בדיגיטל – הפרסום הדיגטלי תופס כ-20% מהעוגה. המשמעות היא שקצב אימוץ הדיגיטל בתחום הגיוס הוא גבוה מאוד".

פייסבוק עקפה את לינקדאין

עם זאת, חמץ קובע כי הרשתות החברתיות ישמשו כלי משלים, ולא ייהפכו לכלי גיוס בלעדי. "כשמגמה טכנולוגית חדשה מתעוררת, תמיד יש נטייה לראות בה מחליפה מוחלטת של כל מה שהתקיים לפניה. עם הזמן מתמקצעים בשימוש בכלי החדש והוא מיתוסף לשאר: גיוס ברשתות החברתיות הוא עדיין נישה בתהליך התפתחות". דוגמה להתפתחות כזו, מספר חמץ, היא אפליקציה בשם surge, שהופכת עובדים למגייסים. "היא מאפשרת לחברה לקבע את האפליקציה בעמוד של העובד, ובכך הוא הופך מגייס עבור החברה. הוא מקבל תגמול על כל עובד שמתקבל דרכו".

נתון מעניין נוסף העולה מן הדו"ח מוכיח כי בניגוד למיתוס, ארגונים לא ששים "לחטט" בפרופילים החברתיים של המועמדים כדי לדלות מידע עליהם: רק 29% מהם ציינו כי הם עושים זאת, וככל שהארגון גדול יותר – כך הוא עושה זאת פחות. האם ניתן לסמוך על הדיווח? "חברות לא ממהרות להודות בכך, בדיוק כמו שקוראי עיתונים לא ממהרים להודות שהם מעיינים במדורי הרכילות", אומר חמץ.

"יריד גיוס – נכס לחברה"

באופן מפתיע, דווקא ירידי תעסוקה, שבהם חברות משקיעות כספים ומאמצים רבים, אינם נחשבים לפי הדו"ח לכלי גיוס יעיל: נתח השוק שלהם ב-2010 וב-2011 נותר 1% בלבד. אך באינטל ובאפלייד מטיריאלס לא מסכימים עם הממצאים ומספרים על שביעות רצון מגיוסי הירידים: "60% מהסטודנטים העובדים אצלנו הגיעו דרך ירידים". אומרת עטיה. "מדובר בנכס אסטרטגי ובכלי גיוס יעיל".

מתוך דה מרקר                      

 http://www.themarker.com/